מיסים בהולנד – אופציות לעובדים בהולנד

הולנד לומדת מישראל ומשנה את חוקי המס שלה בגין לאופציות לעובדים

17.07.22

הנרייט פוקס, בשיתוף dun's 100
עו"ד הנרייט פוקס היא שותפה ומנהלת תחום מיסוי הבינלאומי במשרד ירון-אלדר, פלר, שוורץ עו"ד, והיא בעלת רישיון לעו"ד בהולנד

ב-8 ביולי 2022 הממשלה בהולנד נתנה את אישורה הסופי לביצוע שינוי בחוקי המס הנוגעים להענקת אופציות לעובדים. ההחלטה הגיעה כתוצאה של מסקנות המומחים בעקבות סקר כלכלי מקיף אשר הזמין משרד האוצר בהאג, בו נערכה השוואה של דיני המס בנוגע להשתתפות עובדים בהון החברה, כפי שדינים אלה חוקקו ומיושמים במספר מדינות הנחשבות להיות חדשניות, שביניהן – ואין בכך הפתעה – מצויה ישראל כדוגמה מובילה.

במשך שנים הקהילה העסקית בהולנד קראה לשנות את דיני המס בנוגע לאופציות לעובדים והענקת מניות. עד לתיקון האחרון בדיני המס בהולנד, אשר יכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022, ההטבה הגלומה באופציה הייתה ממוסית כבר החל מן המועד שבו העובד מימש את האופציה או העביר את האופציות לאחר. במקרים רבים העובד נאלץ ללוות כספים כדי לשלם את המס שהוטל משום שהמניות עצמן טרם נמכרו.

לבסוף בשנת 2020 בהמרצת קהילת ההיי-טק בהולנד ובהמרצת משקיעים זרים, קובעי המדיניות בענייני מס הזמינו סקר כלכלי מקיף לבחון את אופן המיסוי במדינות אחרות בנוגע למתן הזדמנות לעובדים להשתתף בהון החברה והתוצאות הכלכליות של מהלכים אלה. הדו"ח ערך השוואה של הכללים וההצלחה הכלכלית של מיסוי אופציות עובדים ב-10 כלכלות תחרותיות. מובן שישראל הייתה בין המדינות המובילות בדו"ח בהיות ישראל "אבירת" השתתפות עובדים בהון החברה. מחברי הדו"ח מצאו שבחמש מתוך עשר המדינות שנבדקו (וביניהן ישראל) תשלום המס נדחה ליום מכירת המניות, ובנוסף מוטל מס בשיעור נמוך יותר על ההטבה, כגון בישראל, דבר שמעניק לעובד יתרון נטו גבוה יותר. ההולנדים הבינו שהם נשארו מאחור בסוגיה זו, וצריך לערוך שינויים.

על בסיס הדו"ח שהוגש, הממשלה בהאג ניסחה תיקונים ושיפורים בדיני המס המתייחסים לאופציות, תיקונים אשר נכללו בתקציב שממשלת הולנד לשנת 2022. ואולם התיקונים המתייחסים לאופציות הוצאו מהתקציב בספטמבר 2021 תחת ההבטחה שהן יוגשו שוב במהרה. באפריל 2022 משרד האוצר בהאג אכן עמד במילתו והגיש את התיקונים מחדש במטרה לעודד משיכת והחזקת עובדים, ובמיוחד כאלה עם רוח יזמות, ידע טכני, ומומחי IT ובכך להפוך את הולנד לתחרותית יותר בהשוואה למדינות אחרות בכל הנוגע לחברות הזנק וחברות מתפתחות.

החל מתחילת 2023 לאחר שהתיקונים לחוק ייכנסו לתוקף, המועד שבו ההטבה תהיה מחויבת במס יהיה המועד הראשון שבו ניתן לסחור במניות או המועד שבו המגבלות על המסחר במניות יוסרו. בכל מקרה, המס על ההטבה ישולם לכל המאוחר 5 שנים לאחר הנפקה ראשונית של החברה (ביחס לחברות שאינן ציבוריות), או 5 שנים לאחר שהעובד קיבל את המניות (במקרה של חברה ציבורית). סכום ההכנסה שעליו יוטל המס מחושב על ידי הפחתת מחיר הרכישה או מחיר המימוש אשר שולם על ידי העובד, ממחיר השוק של המניות במועד שבו הן הפכו להיות סחירות. מן המועד שבו המס שולם, כל רווח אשר ינבע לאחר מכן לא ימוסה במרבית המקרים, בעוד שייתכן שאחוז מסוים של הכנסה רעיונית המתקבלת מנכסים פסיביים כן יהיה חייב במס. המחזיקים באופציות יכולים לבחור לשלם את המס (באופן חלקי) במועד המימוש. ברור שניצול אפשרות זו יכול להיטיב עם העובד במקרה שבו ביצועי המניה היו טובים בסמוך לאחר שהעובד מימש את האופציה, שכן במקרה כזה העובד לא יצטרך לשלם את המס על הרווח כאשר הוא ימכור בעתיד. אופציות ומניות אשר מוגבלות במסחר יכולות להימכר ללא שיוטל מס על ההעברה כאמור במקרים של מיזוג המתבצע תוך החלפת מניות, פיצול הון המניות בחברה, רכישה של יותר מ-50% של הון המניות של חברה.

יש לציין כי במקרים של רילוקיישן לתקופה ארוכה בהולנד, או במצב הפוך, יש חשיפה לכפל מס בקשר לזכויות שהונפקו במדינה השנייה לאותם עובדים בינלאומיים לפני העברתם להולנד, והפוך. קיימים פתרונות גם לסוגיות האלה באמצעות האמנה למניעת כפל מס שנחתמה בן ישראל לבין הולנד, שניתן ליישמם רק אם החברות בישראל ובהולנד תפעלנה מראש.

דילוג לתוכן