דה מרקר
אסף לבנון, בשיתוף Yetax
Amit Gottlieb - YEtax Partner

עמית גוטליב

Tali Yaron-Eldar, Managing Partner at YEtax

טלי ירון אלדר

נאמנות: הכלי היעיל ביותר להעברה בין-דורית

במשרד עוה"ד Yetax, המשלב מומחיות משפטית ומיסויית, ממליצים ללקוחות עתירי הון לעשות שימוש בנאמנות, שעונה על צרכים שכלי העברה בין-דורית אחרים לא עונים עליהם ומאפשרת לקבוע בבירור את דרך קבלת ההחלטות לגבי הרכוש המשפחתי בעתיד

מעבר בין-דורי – העברת הון שנצבר במשך שנים לדור הבא – הוא נושא סבוך ומורכב, המשלב שני תחומים רגישים ונפיצים: כסף ומשפחה. לכן הוא מעסיק בעלי הון רבים, הטרודים בשאלה מה יהיה לאחר פטירתם ומה נכון לעשות כדי שהממון והנכסים שצברו יחולק בצורה שהיא גם נכונה, גם ראויה וגם כזו שתמנע ריבים משפחתיים ותשמר את ההון המשפחתי.

התשובה הראשונה הקופצת לראש בשאלה זו היא, כמובן, הצוואה. אך גם אם הצוואה פותרת את סוגיית ה"מה למי" – היא לא מונעת את החיכוכים שיכולים להיות בין היורשים. לאחר מותו של בעל הון עשויים להתפתח לא מעט קונפליקטים בין יורשיו.

"אם בעל חברה העביר לחמשת ילדיו מניות בה – זה לא אומר שהוא גם פתר את מערכת היחסים העתידית ביניהם", אומרת עו"ד טלי ירון-אלדר, שותפה ומנהלת במשרד "ירון-אלדר, פלר שורץ ושות' (בקיצור: Yetax), המתמחה בייצוג משפטי-כלכלי. "הצוואה לא יכולה להגן על הרכוש שעבר", היא מדגישה. "אם הועבר לאחד הילדים נכס נדל"ני – הצוואה לא מגנה עליו בפני צדדים שלישיים, למשל בת זוג ממנה הוא מתגרש, התובעת את חלקה בנכס. ישנה גם דאגה מפני יורשים חובבי בזבוזים שעלולים 'לשרוף' את מה שקיבלו במהרה, בעוד שהמוריש רוצה שהם ישתמשו בו למשך תקופה ארוכה. מספר ההתניות שניתן להכניס בצוואה מוגבל, וזה עוד לפני שדיברנו על בעיית מס העיזבון הקיים במדינות שונות ונשקל מדי פעם בישראל".

"כשיש רכוש משמעותי נדרשת חשיבה מעמיקה במיוחד על העברה בין-דורית והתאמת פתרון תפור אישית לרצונו של המוריש", מוסיף עו"ד עמית גוטליב, שותף ב-Yetax. "על הפתרון לקחת בחשבון אילו מהנכסים רוצים להוריש במשותף למספר יורשים ואילו מהם רוצים להעביר ליורש ספציפי. עד כמה לאפשר לכל אחד מהילדים לפעול עם הרכוש בהתאם לרצונו ואילו מגבלות לשים על כך. עוד יש להגדיר דרך לקבלת החלטות לאחר הפטירה. אם הילדים יורשים את החברה שהקים אביהם, מי מהם אמור לנהל אותה? ומה קורה עם יורשים שאינם לחלוטין כשירים, כמו צאצאים על הספקטרום האוטיסטי? החוק מעמיד לנו כלים רחבים יותר מאשר צוואה כדי להתמודד עם האתגרים האלו ולתת להם מענה ופתרון".

להעביר רכוש לילדים כשהמוריש עוד בחיים

אחד מהכלים הללו הוא כזה שלא היה בשימוש נרחב עד השנים האחרונות, אך הולך וצובר בולטות: נאמנות. בעוד בעבר היו משתמשים בו בעיקר בחו"ל, בעשור האחרון ניתן לראות יותר ויותר נאמנויות ישראליות. במשרד Yetax ממליצים לשקול ברצינות את השימוש בנאמנות, שכן היא עונה על צרכים שכלי העברה בין-דורית אחרים לא עונים עליהם ומאפשרת לקבוע בבירור את דרך קבלת ההחלטות לגבי הרכוש בעתיד.

עו"ד ירון-אלדר: "בשנים האחרונות נכנסה לחוק אפשרות ייפוי הכוח המתמשך, המאפשרת הגדרת התנהלות לגבי רכוש גם בשלבים בהם המוריש עוד חי והצוואה לא נכנסת לתוקף. אם בעבר היו ממנים אפוטרופוס למקרים בהם אדם אינו כשיר לטפל בנכסיו – הנאמנות היא כיום פתרון חלופי משופר. בין השאר היא עונה על הצורך להעביר רכוש לילדים כשהמוריש עוד בחיים – מבלי שהוא מאבד שליטה עליו.

הנאמן מנהל את הממון והרכוש על-פי הפרטים בהסכם הנאמנות שנחתם עם המוריש, לטובת הנהנים – כלומר היורשים העתידיים. אחד היתרונות של מצב זה הוא שנחסך הדיון הסוער בבית המשפט לענייני משפחה במקרה של חוסר הסכמה. אם מעבירים את הרכוש לנאמנות Trust – הוא למעשה יוצא מהעיזבון וכבר לא שייך למוריש ולא ליורשים. מי שמקבל את ההחלטה על הנעשה בו הוא הנאמן – והוא עושה זאת על בסיס החלטותיו של המוריש. בתי המשפט פסקו לא פעם שנכס שעבר לנאמן צריך להתנהל אך ורק לפי הכתוב בהסדר הנאמנות".

עו"ד גוטליב: "הנאמנות היא כלי משפטי ייחודי, שייסודו לפני כ-800 שנים לערך, בו אדם (יוצר הנאמנות) מעביר נכס אשר בבעלותו לנאמן שיחזיק בנכס עבורו. בנאמנות הנאמן הוא שמחזיק בנכסים בפועל ומבצע פעולות בהם לצורך מימוש מטרה מסוימת או להנאתו של הנהנה בנאמנות, וזאת בהתאם להוראות אותן הגדיר היוצר. כשמה, הנאמנות מושתתת סביב מערכת יחסי אמון בין יוצר הנאמנות לבין הנאמן, אליו מועברים נכסי היוצר. יוצר הנאמנות למעשה נפרד מהבעלות הישירה על נכסיו, וזאת כדי שאלו ינוהלו על-פי רצונותיו של היוצר על אדם אחר. ממועד העברת נכסי הנאמנות הנאמן נדרש לפעול במסגרת הרשאתו, ובהתאם הופך הנאמן לגורם האחראי לדיווח על ההכנסות השוטפות מנכסי הנאמנות.

"ישנן מטרות שונות לנאמנויות. למשל, למטרות לימודים, נאמנויות שמטרתן היא הפרדה רכושית ונאמנויות שנועדו לדאוג ליורשים שהמוריש לא סומך על כך שידעו לטפל בעצמם בירושה בצורה נבונה. אפילו כשהיורשים כשירים לחלוטין, ישנם בעלי הון שחוששים שמפגש עם סכום כסף גדול בגיל צעיר יחסית לא יהיה נכון עבורם. יש נאמנויות המשמשות ככלי להנצחה ושימור המורשת כך, לצד קביעת זהותם של הנהנים בנאמנות, ניתן להקצות כספים לטובת מתן תרומות לעמותות ומוסדות אחרים, למתן מלגות, לקיום אירועי הנצחה ומורשת ועוד".

והמורישים יכולים לסמוך על הנאמן שיפעל נכון בכל מצב?

עו"ד גוטליב: "כמובן אמון זה הבסיס לנאמנות ויחד עם זאת קיימים איזונים ובלמים גם בנאמנות. לדוגמה, בכל נאמנות יש מגן נאמנות, שתפקידו לפקח על הנאמן".

לחשוב מראש על הבעיות העתידיות

משרד עורכי דין Yetax הוא בין החלוצים בתחום הנאמנות בישראל. עו"ד ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, הייתה זו שניסחה את דו"ח הוועדה שבחנה את הנאמנויות ברשות המיסים עוד ב-2005, עו"ד עמית גוטליב מתמחה בתחום הנאמנויות ומשמש כיו"ר וועדת נאמנויות בלשכת עורכי הדין. המשרד צבר ניסיון רב בתחום, המשתלב היטב עם מומחיותו הרבה בתחום המיסים. כך ניתנת לבעל ההון מעטפת שלמה להקמת הנאמנות בצורה נכונה, כולל תכנון מס. המשרד משרת את כל צרכי תכנון המעבר הבין-דורי ומתאים את הפתרון המתאים ביותר לכל מוריש ומשפחה.

"Yetax מספקת ייעוץ בתחום העברה הבין-דורית ובין היתר הקמת נאמנות, עריכת צוואות, ייפוי כוח מתמשך ואמנות משפחתיות, והכל בראי דיני המס בארץ ובעולם. לכל אלו ישנם שימושים המתאימים למקרים שונים וניתן אף לשלב ביניהם", אומר עו"ד גוטליב. "אנו מקימים נאמנויות ואם מתבקשים – גם מחזיקים אותן ומלווים את הלקוח בכל השלבים, מהחשיבה המקדימה ועד היישום העתידי. כעורכי דין המתמחים בתחום המס אנו תמיד נחשוב מראש על הבעיות העתידיות ונבין כיצד יש להתנהל ואיך לטפל במקרה של קונפליקט בין היורשים. נבקש מהמוריש הסבר מדויק לכל פעולה ופעולה שיש לבצע וכך נקטין את הסיכוי לחיכוך".

עו"ד ירון-אלדר: "בשנים האחרונות אנו רואים שרשויות המס והדינים בישראל למדו להכיר את כלי הנאמנות ויודעים להתנהל איתו. גם הבנקים מעוניינים שנאמנויות יגיעו אליהם. לקוחות רבים לא הכירו את האפשרות וכשאנו מציגים להם אותה הם מגלים שהיא יכולה להתאים לצרכיהם. אנו למדים מהם את המבנה המשפחתי, מבינים את הרצונות וביחד קובעים את דרך קבלת ההחלטות בנאמנות. לאחר קבלת ההחלטה מוציאים את זה לפועל: אם זה בכתיבת המסמכים המשפטיים ואם זה גם בהחזקת הנאמנות בעתיד כנאמן והתפעול שלה בהמשך".

קחו אותי למאמר המקורי בדה מרקר
דילוג לתוכן